Durum analizinin en önemli sonuçlarından biri, şirketlere, fırsatların nerede olduğunu ve nelere yoğunluk verilmesi gerektiğini belirlemede yardımcı olmasıdır. Pazar belirleme, sosyal, kültürel, teknolojik, ekonomik, politik çevre koşullarının olumlu ve olumsuz etkilerini belirlemektir.
Gelecekteki büyüme potansiyeli, şimdiki büyüklük, yatırım ihtiyacı, rekabet gücü, pazar ihtiyaçlarını karşılama yeteneği ve beklenen kâr değerlendirme ölçütleri olarak düşünülebilir. Her potansiyel pazar için ölçütler göz önüne alınarak karar verilmeye çalışılır. Sonuçta şirketin hizmet vermeyi kararlaştırdığı pazar belirlenir ve buna “hedef pazar” denir. Hedef pazar belirlenirken pazar bölümleme yöntemi avantajlı bir araç olarak kullanılmaktadır.
Pazar bölümleme için yaygın olarak kullanılan birkaç yöntem vardır. Bunlar, coğrafi, demografik, ürün kullanımı ve ürünün yararıdır.
• Coğrafik ve Demografik Bölümleme: Pazar bölümleme için kullanılan en yaygın değişkenler coğrafi ve demografik değişkenlerdir. Coğrafi bölümleme yolu, ülke, bölge, şehir ve nüfus sayımı alanlarını kapsar. Örneğin, kar lastiği yalnızca çok kar yağan alanlarda satılabilir. Klima cihazları da sıcak iklimlerde geçerli bir üründür.
Çalışan kesimlerden gelen ayakkabı talebi, düşük gelirli ve yüksek gelirliler açısından farklıdır. Çünkü alışveriş yapılan mağazalar farklıdır, aranan özellikler farklıdır. Bir pazar bölümü, pazarı tanımlayan benzer özelliklerle birlikte bir potansiyel tüketici grubunu göstermektedir. Küçük işletmeler bir ya da iki bölüme odaklanarak tüketicilerin ihtiyaçlarına tam olarak cevap verecek avantaja sahip olabilirler. Büyük işletmeler ise tüm ürün dizisine sahip olabilir ve bu yüzden potansiyel hedef pazarlar olarak birkaç bölüm seçebilir.
- Ürün Kullanımına Göre Bölümleme: Bu yöntemde tüketiciler, ürünü kullananlar ve kullanmayanlar olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır. Ürünü kullananlar ise az, orta, çok kullananlar olarak sınıflara ayrılmaktadır. Bazı ürün gruplarında küçük bir tüketici yüzdesi, ürünü satın alanların büyük çoğunluğunu oluşturmaktadır. Örneğin, hava yolculuğu, araba kiralama, saç boyası gibi.
- Fayda Esasına Göre Bölümleme: Tüketiciler, üründen bekledikleri faydalara göre gruplandırılabilirler. Gerçekte tüketici istekleri, tüketicilerin üründen bekledikleri faydadır. Diş macunu pazarında yapılan bir çalışmada pazar, ürünün görünüşü, tadı, kokusu, dişleri parlatması, çürümeyi önlemesi ve fiyat konuları üzerinde bölümlere ayrılmıştır. Bu değişkenlerin her biri satın alanlar tarafından üründe aranan başlıca faydaları göstermektedir. Bu yararların her biri farklı demografik özelliklerle, kişilerle ve yaşam tarzlarıyla, tüketicilerin oluşturduğu sırayla bölünürler. Bu nedenle her biri ayrı bir pazar bölümünü göstermektedir.