Markalaşmanın Yolu Tutarlılıktan Geçer

Markalaşma bir işletmenin önemli bir yönüdür ve rekabetçi pazarlarda avantaj sağlayabilir. Marka, müşteriye ürünlerinizden ve hizmetlerinizden neler bekleyebilecekleri konusunda verilen bir sözdür. Rakiplerinizden nasıl farklılaştığınızı ifade eder. Düşük maliyetli bir seçenek misiniz? Bir endüstriyi bozan aç bir yenilikçi mi? Yüksek maliyetli, yüksek kaliteli bir seçenek mi? Daha da önemlisi markanızın temsil ettiği şey, hedef müşterilerinizin kim olduğunuza ilişkin görüşleridir. Markanızın sahibi olmadığınızı unutmayın; markanız şirketinizle etkileşime giren kişilerin (müşterileriniz, çalışanlarınız, danışmanlarınız, rakipleriniz vb.) zihinlerinde yer alır.

Günümüz dünyasında herkes, en azından ürününüzü satın almadan, hizmetinizi denemeden, sermaye yatırımı yapmadan veya şirketinizde çalışmaya gelmeden önce işletmenizi Google’a sorar. İnsanlarla çevrim içi veya çevrim dışı her etkileşimde bulunduğunuzda, markanız önemli olacaktır. Bir marka oluşturmak için devasa bütçelere sahip olmayacaksınız, ancak başarılı marka uygulaması sadece ne kadar harcadığınız ile ilgili değil, şirketinizin değerini ne kadar net bir şekilde ilettiğiniz ve vaatlerinizi ne kadar tutarlı bir şekilde yerine getirdiğinizle ilgilidir.

Markanızı önemli bir bütçe olmadan geliştirmek için birkaç ipucu vermek isterim:

1. Harika bir logo geliştirin ve her yere yerleştirin.

2. Markanız hakkında çalışanlar ve müşteriler tarafından kolayca sindirilebilen ve iletilebilen birkaç önemli mesaj geliştirin.

3. Markanızı e-posta imzalarından kartvizitlere, tabelalara ve giysilere kadar işinizin her yönüne entegre edin.

4. Renk şemaları, logo yerleşimi ve yazı tipleri dahil olmak üzere pazarlama malzemeleri için şablonlar ve marka standartları geliştirin.

5. Markanızı kültürünüzle ve müşteriler tarafından nasıl algılanmak istediğinizle ilişkilendirin. İşiniz resmî mi? Yardımsever? Arkadaş canlısı? gibi.

Belki de verebileceğimiz en önemli tavsiye, tutarlılığın markalaşmanın anahtarı olduğudur. Yazı tiplerinde, renklerde, resimlerde, açıklamalarda aynı anda tutarlı olmanın ve tekrarlamanın yerini hiçbir şey tutamaz. İdealden daha düşük ama tutarlı bir markaya sahip olmak, mükemmel olan ancak müşterilerin birkaç farklı yinelemeyi görüntülemesini gerektiren bir markaya sahip olmaktan daha iyidir. Tutarlılığın güvenilirlik ve meşruiyet taşıdığını unutmayın.

Markanızı oluşturmak, girişimcilik yolculuğunun gerçekten keyifli kısımlarından biridir. Ekibin tüm üyeleri arasında büyük bir uğultu ve pozitif enerji üretir. Markalaşma sürecinde eğlendiğinizden emin olun ve bunu satın almayı teşvik etmenin, güven yaratmanın ve ekip çalışması oluşturmanın bir yolu olarak kullanın. Ancak markalaşma tartışmalarının süresiz olarak devam etmesine izin vermeyin. Şirketinizin markasının en küçük detayları üzerinde durmak, sayısız seçeneği tekrarlamak ve her çabayı bir kenara bırakmak çok cazip gelebilir. Hatta ekibinizin kararsız kaldığını ve sürecin bir kısmını veya tamamını bir marka uzmanına, dış kaynak kullanmaya karar verdiğini bile görebilirsiniz. Ekibinizin yaklaşımı ne olursa olsun, markalaşmaya harcanan zaman ve kaynak miktarına bir sınır koyduğunuzdan emin olun. Mükemmel bir marka olmadığını ve asıl önemli olanın tutarlılık olduğunu unutmayın. Markalaşma sürecinin keyfini çıkarın, bir karar verin ve prototipler oluşturmaya, müşterilere satış yapmaya devam edin.

Dr. Selim Süleyman

Uzman Hakkında

Dr. Selim Süleyman
Girişimcilik

Sakarya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü’nden 2005 yılında mezun oldu. 2006 yılında İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde Uluslararası Ticaret Bölümü’nde yüksek lisansa başlayan Süleyman, 2007 yılında mezun oldu. 2008 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim dalında başladığı doktora eğitimini, “Merkez Bankası Para Politikalarının Kredi Kanalıyla İmalat Sanayi Sektöründe Faaliyet Gösteren KOBİ’lerin Bilançosuna Etkisi” konulu tez çalışması ile 2013 yılında tamamladı. Hâlihazırda çeşitli üniversitelerde iktisat, işletme ve yöneticilik konularında Yüksek Lisans dersleri veriyor.

2006 yılında İstanbul Ticaret Odası KOBİ Araştırma ve Geliştirme Şubesinde iş hayatına başlayan Süleyman, 2009 Aralık ayından 2013 Temmuz ayına kadar çalıştığı kurumda KOBİ Araştırma Servisi şefi olarak çalışmalarını sürdürdü. Bu süre zarfında 340 bin üyesi olan ve bu üyelerin % 99’unun KOBİ niteliğinde olan firmalarla ilgili eğitimlerde, projelerde bilgilendirme seminerleri ve araştırmalarda bulundu.

Tüm Uzmanlar
Uzmanın Diğer Makaleleri