7 Dijital Platformun Esnaf İçin Püf Noktaları

Instagram

Bugün artık dünyada 1 milyardan fazla kullanıcısı olan Instagram’ın az kullandığımız ve esnaf için faydalı olabilen özellikleri var. Bunlardan biri profildeki “Öne Çıkarılanlar”. Eğer müşteriler sattığınız ürünleri profilde kolayca bulsun, bütün paylaşımlarınızı gezmek zorunda kalmasın istiyorsanız, ürünlerinizi hikaye olarak paylaştıktan sonra bu hikayeleri öne çıkararak profilinizin en üstünde tutabilirsiniz. Hatta farklı kategorilerde ürünleriniz varsa, farklı öne çıkarılan hikayeler oluşturup gruplandırabilir, bu kategorilere resimler atayabilirsiniz. Bunun yanında dükkanınızı, o mümkün değilse de en azından mahallesini veya adresini paylaşımlarda işaretlemek de kolay bulunmanızı sağlayabilir.


Facebook

Facebook ülkemizde de dünyanın birçok yerinde olduğu gibi müşterilerin en çok kullandığı sosyal medya platformlarından biri. Öncelikle Facebook’ta adres ve telefon bilgilerinizi mutlaka doğru bulundurmanızı tavsiye ediyoruz. Burada eğer hâlâ kullanmıyorsanız çok faydalı olacak özelliklerden biri mağazalar. Bu mağazalarda ürünleri yerleştirdiğimizde fiyatlarını koyabiliyoruz ve Facebook paylaşımlarımızda ürünleri etiketleyebiliyoruz. Böylece paylaşım yaparken ürünü sadece göstermekle kalmıyoruz, müşterilerin doğrudan tıklayabileceği ve özelliklerini öğrenebileceği şekilde paylaşmış oluyoruz. 


Google İşletmeler

Google esnaf için çok önemli özellikler geliştiren bir şirket. Google İşletme Hesabı oluşturunca, haritadan menüye kadar bütün özellikleri yönetmek için adeta bir kapı açılıyor. Bu hesabı oluşturmayı tüm esnaflarımıza mutlaka tavsiye ediyoruz. Eğer dükkanınız Google’da kayıtlıysa doğruladıktan sonra önünüze bir ekran açılıyor ve burada önemli bilgileri doğru girmek müşterilerin dükkanı bulmasını çok kolaylaştırıyor. Telefon numarası, adres gibi bilgiler doğruysa, müşteriler esnafın verdiği bir hizmeti Google’da aradığında çok daha kolay buluyor. Eğer bir restoran veya kafeniz varsa, menü ve evlere servis bilgileri bile buraya yerleştirilebiliyor.


Haritalar

Bu konuda ayrı bir başlık açtık, çünkü özellikle yaz gelmişken, Google İşletmeler tabii ki önemli ama diğer haritalardan da büyük fırsatlar gelebilir. Her müşterinin kendine göre telefon ve harita alışkanlıkları farklı. Google çok popüler olabilir ama Yandex’inden Apple’ına birçok farklı harita uygulaması var ve dükkanımızın hepsinde doğru şekilde bulunduğundan emin olmak lazım. Özellikle de turistlerin bol bulunduğu bir şehirdeysek. Bu yüzden, aman kendi kullandığımız haritayı herkes kullanıyormuş gibi düşünüp fırsatları kaçırmayalım. 


Twitter

Twitter son zamanlarda birçok yeni özellik getirmeye başladı. Bu yüzden yakından takip etmek gerekiyor. Eskiden sadece ünlülere ve tanınmış kişilere verilen mavi tikler, artık aylık veya yıllık ücretle alınabiliyor. Bu mavi tik işaretini alınca, paylaşılan içerikler daha çok kişiye görünür oluyor. Daha uzun tweet’ler atılabiliyor, paylaşılanlar sonradan düzenlenebiliyor. Bu yüzden dükkanınızın Twitter’da hesabı varsa ve paylaştıklarınız daha çok kişiye ulaşsın istiyorsanız, mavi tike yatırım yapmak çok faydalı olabilir.


TikTok

Buraya ilk defa giriş yapınca sanki sadece gençlerin dans ettiği bir yermiş gibi görünüyor ama aslında her yaştan herkesin tavsiyeler ve bilgiler paylaştığı videolar TikTok’ta çok popüler olabiliyor. TikTok diğer sosyal medya uygulamalarından farklı olarak, bir videoyu gösterirken çok takipçiniz olup olmamasına bakmıyor. Görenlerin ilgileneceği bir video ise çok fazla kişiye gösterebiliyor. Eğer bir konuda ustalık paylaşabiliyorsanız, mesela bir tamir veya bakım işiyle ilgili tavsiyeler paylaşırsanız, görenlerin sorularını cevaplarsanız, dükkanınız için çok faydalı bir şekilde kullanılabilir.


YouTube

YouTube eskiden beri “Nasıl yaparım?” sorularının cevap yeri olarak biliniyor. Bazı esnaflarımız için bu çok faydalı bir fırsat. Mesela bir çiçekçi dükkanımız mı var? Öyleyse, potansiyel müşterilerimizin evdeki çiçeklerine nasıl bakacakları ile ilgili tavsiyeler paylaştığımız YouTube videoları dükkanımızın adının çok daha fazla kişi tarafından bilinmesine faydalı olacaktır. Çünkü her gün milyonlarca kişi bu soruların cevaplarını YouTube’da arıyor. Mutlaka bir stüdyoya sahip olmaya gerek yok. Eğer bir konuda ustaysak, en değerli stüdyomuz, ustalığımızı gerçekleştirdiğimiz yer.