Adalya Tarım

TARLADAN İNTERNETE, İNTERNETTEN SOFRAYA

1980'lerde sebze-meyve komisyonculuğu yapan Adalya Tarım 2005'te üretim yapmaya başladı. Son teknoloji ile topraksız tarım yapan şirket 2008'de ürünün tarladan sofraya internetten izlenebilirliğini sağlayan Ürün İzlenebilirliği Projesi ile dünyada bir ilke imza attı. Bu proje ile süpermarket ve fast-food zincirlerinin ilgisini çeken firma ihracatını da ikiye katladı.

                                                                                                                                                   Haber: Tarık Dağlı

Adalya Tarım'ın doğuş tarihi aslında 1973. Bu yılda Güneşler Gıda olarak faaliyete geçen firma yıllarca Antalya halinde sebze-meyve komisyonculuğu yaptı. Şirketin kurucusu olan babası vefat edince 1980'lerde firmanın başına geçen Hamdi Güneş, bölgedeki turizm faaliyetlerinin artması ile otellere ticaret yaparak şirketini büyüttü. 1995'te Adalya Tarım ismiyle faaliyetlerine başlayan firma uzunca bir süre sadece sebze-meyve komisyonculuğu yapmaya devam etti. Önce yurt dışından alınan ikinci el makinelerle paketleme işine de başlayan şirket 2005'te ise yılların tecrübesini girişimcilik ruhu ile birleştirerek üretime de başladı.

Böylelikle Adalya Tarım yarısı cam-yarısı naylon serada en son teknoloji ile topraksız tarım teknolojisi kullanarak üretime başladı. Öncelikli amaçları mevsim koşullarına ve tedariğe bağlı olan arzı kontrol edebilmekti. Ancak satış ve paketleme alanlarında kendini ispatlamış olan firma buna kaliteli sebze ve meyveyi üretim avantajını kullanarak uygun fiyatı da ekleyince bir anda Antalya başta olmak üzere lüks beş yıldızlı otellerin en önemli tercihi haline geldi.

Adalya Tarım geleneksel metotlarla geldiği noktayla yetinmeyip Ar-Ge'ye de önem verince ortaya Türkiye'nin en başarılı sebze-meyve üretici ve ihracatçısı firmalarından biri çıktı. Yenilik ve ürün geliştirmenin çok kısıtlı olduğu bir sektörde internetin gelişimin takip eden firma, bugün sektörde standart haline gelen “Ürün İzlenebilirliği Projesi”ni geliştirdi. Ürünün tarladan sofraya internetten izlenebilirliğini sağlayan bu program ilk başlarda çok maliyetli olsa da şirketin yerel çaptaki hipermarketlerin yanı sıra ulusal marka haline gelen süpermarket zincirlerine ulaşmasını sağladı. Ürün izlenebilirliği ile fark oluşturan şirket, dünyada bir ilk olan bu uygulaması ile Türkiye'nin en önemli market zincirlerinin tedarikçisi olmayı başardı ve ihracatını da büyük ölçüde artırdı. Bu avantaj daha sonra fast-food zincirlerinin kapısını da açınca Adalya bir anda Türkiye'nin en önemli meyve-sebze üreticileri arasına girmeyi başardı.

Firmanın kurucusu ve yönetim kurulu başkanı Hamdi Güneş, Adalya Tarım gelecek planlarını ise şu sözlerle anlattı: Yenilikçi anlayışımız bize önemli başarıların kapısını açtı. Bundan sonra da aynı anlayışı sürdürmek istiyoruz. Mesela eleman alırken bile kriterimiz budur. İşletme tecrübeli eleman istihdam etmek yerine eğitimli ama tecrübesiz elemanı tercih ediyoruz. Tecrübeli elemanlar, kalıplaşmış bilgi ve deneyimleri nedeni ile firma vizyonumuza uymuyor. Tecrübesiz ama eğitimli biri ise bir anda kimsenin düşünmediği bir fikri ortaya koyabiliyor. Bu vizyon ışığında önce Türkiye'nin en önemli sebze-meyve tedarikçisi sonra da dünyanın en önemli markalarından biri olmayı hedefliyoruz.